Del:  

De døde lykkeligt til deres dages ende

 d. 30. oktober kl. 19:30

Gæstespil med Danseteatret Nordenfra

 Kom med til denne nær-Halloween aften, hvor vi fejrer livet og døden, med et brag af en koncert-forestilling! 

Pluk fra anmeldelser:

IScene af Dorte Grannow Balslev

De døde lykkeligt til deres dages ende holder et unikt rum for os – til både glæden og sorgen i et fællesskab mellem spillere og publikum. Forestillingen udfolder tre venners plan om at dø sammen og viser samtidig de individuelle livsportrætter, som vi kan spejle os i, garneret i filosoferende humor. Deres mange stemningsskift og filosofiske overvejelser forbinder livet og døden. Musikken er en integreret del af forestillingen og fletter sig ind og ud af scenerne. Musikerne fastholder os rungende musikalsk i stemninger og tekster gennem pirrende sang, musik og nærvær. Der hersker en tryg og varm anerkendelse af, at det er spraglet at være menneske, uanset hvad vi foregøgler os. De spiller ikke overraskende for udsolgte huse.

Link til hele anmeldelsen

 

Teateravisen af Kirsten Dahl.

Det er yderst sjældent, at en teaterforestilling italesætter livets forgængelighed og alle de følelser og tanker, der er forbundet med det – og gør det i et så spændende og sprødt møde mellem alvor og sjov og med et så markant livsbekræftende fokus på livet.

Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.

Spændstig iscenesættelse

I Jens Kløfts iscenesættelse, som oser af timing og sans for det menneskelige humørs mange afskygninger, og i Helle Pørksens enkle scenografi bestående af tre smalle kistelange kasser i kulørerne lyslilla, lysegrøn og rødlig, er det ganske befriende at lægge øje og ører til de tre veninders grublerier og mange forskelligartede rejser i tid og rum. Ligesom løjerlighederne bliver fyrigt og professionelt understøttet og stimuleret af den musikalske kvartets poetisk folkelige sange og spil på alt fra klarinet, kontrabas, tenorsaxofon til harmonika, hakkebræt, violin og bratsch.

Vellykket memento mori-epos

Der er rigtigt meget memento mori [‘husk, at du skal dø’]-guf at komme efter for alle over 15 år. Den latinske vending bliver smukt sunget. Den gennemsyrer alt i forestillingen. Og den kulminerer i en helt suveræn slutscene.

Link til hele anmeldelsen

​​Exe Christoffersen i teatertidsskriftet Peripeti:

NordenFra har skabt en både morsom og tragisk refleksion om dødens vilkårlighed og nødvendighed. 

​​

Forestillingen er sjov, grotesk, sorgfyldt, melankolsk og har et fint sammenspil mellem musik, sang, talescener og dansescener. Musikerne og skuespillernes fælles tilstedeværelse på scenen holder traditionen fra Odin Teatret, men tilsætter ritualet et enkelt narrativ, en række komiske gags og fragmenter af begravelsesceremonier fra forskellige kulturer.

Det er en form for Grusomhedens Teater, som den franske teatermand Antonin Artaud, kaldte det nødvendige teater. Det er ritualets teater, som viser kampen mellem liv og død, vi alle før eller siden udkæmper.

 

Link til hele anmeldelsen

 

Læs mere om forestillingen ved at klikke her!

Nyhedsbrev

Modtag seneste nyt om Teatret OMs
forestillinger, workshops og aktiviteter